Efterlängtad resa

I Måndags packade jag, Larsson och Sebbe fiskespöna och drog iväg till Ritsem för årets första fjällenresa. Samme och Jeppe jobbade så dom åkte upp på kvällen. Vi tog tältet och åkte på morgonen så allt var klart för fiske när dom kom upp.
Ritsem har de senaste åren varit lite av ett andra hem så snart finns inte så många oprövade vatten där men några hittar man alltid!

Vi kom fram mitt på dagen, solen lyste och Akkajaure låg helt spegelblankt. Siktet gick mot en jokkmynning där vi varit tidigare men aldrig fått speciellt bra. Planen var att resa tältet och göra sig hemmastadd först, men vem klarar det efter snart ett års avhållsamhet från fjällfiske? Det var bara ta fram spöt och en spinnare och börja kasta. Vi drog ca 40 rödingar mellan 3-7 hekto på en timme. Helt okej fiske! Sju rödingar som var olyckligt krokade blev foliestekt middag, resten fick givetvis gå tillbaka.

Senare på kvällen snörde vi på oss kängorna och promenerade till en närliggande namnlös sjö som hyser ett bestånd av grov röding. Tokgiftigt!

Redan när vi skymtade sjön såg vi att det kokade av fisk. Vaken avlös varandra med knappt en sekunds mellanrum. Jag smög fram längs myrkanten samtidigt som jag öppnade beteslåset och krokade på en svart Mepps på ULspöt. Vattnet var som vanligt kristallklart men fisken vakade konstigt nog väldigt nära land. Det brukar vaka mest ute på djupt vatten där man knappt kommer åt men nu var dom i huvudsak en meter från land. Första kastet gick därför utmed land. Jag vevade in spinnaren och precis när jag kunde skymta draget kom en stor röding i full fart från sidan och svalde betet. Fisken landades, fotades bredvid spöt och återsattes. Man måste vara snabb och försiktig när man handskas med fjällfisk. Dom är känsliga för syrebrist så att ha dem uppe på land för länge är dåligt för fisken. En tång är bra att ha till att lossa krokarna och kom ihåg att inte drilla fisken för länge!

Resten av kvällen fick vi några rödingar till. Vakandet avtog mer och mer när vi närmade oss midnatt så vi promenerade tillbaka för att ta en öl, begrunda dagens fiske och vänta in Jeppe och Samme.

Fjällröding

Dom kom upp på natten och dagen efter packade vi båtarna och for upp till väständan. Som vanligt var det ganska mycket folk där så vi fiskade endast några timmar. Helt ok fiske för både röding och öring. Största fångsten var en öring runt kilot som stod i strömarna i Ubmas mynning. Jag kastade med en Lill Zigge och 6 Fots ULspöt när det small, det blev en rejäl kamp.

På fredag åkte vi hem efter flera dagar av bra fiske och några fler vatten fiskade. Slutresultatet blev drygt 100 rödingar och kanske 50 öringar, medelvikt på halvkilot. Alla lever fortfarande förutom en och annan matfisk. Ingen best fångades men i fjällen är man glad om man får fisk och har hyfsat väder. Det är så mycket mer än fiske när man är i fjällen. Det är storslagen natur och solnedgångar värda vilket vykort som hellst, i gott sällskap så klart.

Samme med öring

Havsörn på 30 meter

Öring

Öring drygt 1 kg

Dubbelhugg

Sista kastet på resan, myggen jagade hem oss:)

Nästa fjällenresa ligger förhoppningsvis i närtid, kika in då och då!